2012-04-25

Idag vaknade jag och kände mig lagom pigg, tog en ipren och gick ut i stallet för att börja arbeta.
Jag var nästan klar runt 12:30 tiden, det allra sista jag skulle göra var att fylla på vatten och hänga upp hönät till Brenda och Flicka. Så, jag går in i hagen, går och hänger upp hönätet och på väg tillbaka när jag böjer mig ner för att ta upp vattenhinken ligger det en pöl med blod på marken.
"Ojdå" tänker jag och börjar kolla på hästarna.
Det visade sig att Flicka hade skärt upp sina "female parts" som jag så vacker kallade det när jag panik ringde till Iris i tyskland.(Det enda engelska ordet jag kunde komma på var pussy och det kändes inte passande för situationen.)
Flicka hade alltså kliat sig på metall stolpen man hänger hönätet på, fastnat när hon klia sig och rivit upp sig.
Jag tog in Flicka och pressade en blöja mot såret samtidigt som jag väntade på Kitt (Iris vän) och veterinären.
Veterinären sövde ner henne utomhus på en stor äng och började sy ihop, vilket jag har bilder på men det tänker jag nog inte visa här på bloggen!
Har ni någongsin varit med om att söva ner en häst på en äng så vet ni vad som händer när den vaknar.
För er som inte har gjort det så ska jag berätta vad som händer: 500 kg snubblar omkring på en 10 meters radie, ungefär på samma sätt som någon som är skit packad och måste springa för att inte ramla, men ramlar iallafall ett par gånger.
När Flicka inte längre var fullt så groggy längre fick jag stöjda henne när hon försökte gå, mina armar har fått ett riktigt träningspass idag.
Iallafall så gick allting bra med henne och hon står ute i hagen och äter, lite omtumlad efter dagen.
Här kommer några bilder från idag!
Anledningen till att jag ens tog kort på operationen var att veterinären sa "I Danmark dokumenteras allt"
även jag,hållandes i Flicka. Sådär tjock och bonnig ser jag förresten ut större delen av tiden här!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Omg, SÖTA HÄSTAR! Det ser ju jättemysigt ut där! Hoppas du trivs!

2012-04-25 @ 19:43:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0